Soru: Sabah namazının farzının ikinci rekatındayken güneş doğsa namaz bozulur mu?
Cevap: Evet. Namaz bozulur.Kerahat vakti çıktıktan (güneş doğduktan kırkbeş dakika) sonra o günkü sabah namazı, öğlen namazına yaklaşık yirmi ile kırk dakika arası kalıncaya kadar sünnetiyle beraber kaza edilir. Diğer namazları kılıyorken yeni namaz vakti girince o namaza devam edilir ve eda sayılır. Örnek; o günkü ikindiyi kılınca akşam vakti girse bir rekatı da akşam namazının vaktine geçse ve dört rekat tamamlansa bu ikindi namazı edadır. Kaza değil.
Sabah namazı hariç dört vakti takib eden vakit kamil vakittir. Ama sabah güneş doğduktan öğlene kadar mühmel (içinde farz namaz olmayan) vakittir.Vakitleri tesbitte Diyanet Takvimini takip etmeliyiz.
Soru:Namazda başörtüm açılırsa namazım bozulur mu?
Cevap:Bir rükün miktarı açılırsa namaz bozulur. Bir rükün miktarı üç defa “Sübhanallah“ diyecek kadar bir zaman geçmesidir.
Örtünmesi farz olan (setr-i avret) azalardan dörtte birinden az olan açılmalar, namazı bozmaz. Dörtte birinden fazla olan açılmalar namazı bozar.
Namazda iken avret yerinin örtüsü açılsa ve hiç beklemeden açılan yer kapatılsa namaz bozulmaz. Bir rükün miktarı bekledikten sonra kapatılsa, namaz bozulmuş olur.
Avret mahallinden açılan kısmın tekrar örtünmesi bir elle olmalıdır. İki elle yapılan hareketler amel-i kesire girer ve namazı bozar.
Soru;İkindi namazının peşine kaza namazı kılınır mı?
Cevap;Evet, kaza kılınabilir. Akşamleyin güneş batmadan 40-50 dakika öncesine kadar kaza namazı kılmak caizdir. Bu dakikalar içinde ise kaza namazı kılınmaz.
Ancak o günkü ikindi namazının farzı akşam namazından önceki kerahat vaktinde de olsa kılınmalıdır. O günkü ikindi namazını kerahat vaktine kadar mazaretsiz olarak geciktirmek mekruhtur.
Soru:Vakit girmeden ezan okunmuş ve namaz kılınmışsa bu namaz geçerli midir?
Cevap:Hayır, vakit girmeden okunan ezan da, vakit girmeden kılınan namaz da geçerli değildir. Vakit girmeden okunan ezanın tekrar okunması ve vakit girmeden kılınan namazın yeniden kılınması gerekir. Çünkü vakti gelmeden ezan okumak caiz değildir. Böyle okunan ezandan ilan etme maksadı meydana gelmemiştir. Ezanın iadesi gerekir.
Namaz için ise vakit farzdır. Ezan okunmamış veya duyulmamış olsa bile vakit girince namazı kılmak farzdır.
Soru: Vitir Vacib Namazında Kunut dualarının yerine bildiğim başka dua okusam namazım olur mu ? Sehv Secdesi gerekir mi?
Cevap: Evet. Olur. Sehv Secdesi gerekmez. Kunut duasının kendisini okumak vacib değildir bilmeyen ( tabii ezberlemek çok iyi olur ) yerine başka dua okuya bilir. Ama mesela namazın oturuşlarında “Ettehiyyat…” duasının yerine başka dua okunmaz. Bizzat kendisini “Ettehiyyat…” okumak Vacibdir. Vitir Vacib namazlarında ise 3. rekatın zamm ı suresini okuyup Tekbir aldıktan sonra “dua” okumak Vacibdir. Mesela “ Rabbena …” duaları okuna bilir.
Soru:Sehiv secdesi yapmayı unuttum ve namazdan ayrıldım. Namazımı tekrar kılmam gerekir mi?
Cevap:Sehiv secdesi gereken biri, son oturuşta tahiyyatı okuduktan sonra iki secde ile yeniden tahıyyatı, salli, barik ve rabbena dualarını okuyarak namazını tamamlar. Sehiv secdesi vacibdir.
Eğer sehiv secdesi yapmayı unutur, yanılır veya kasten terk ederse bakılır ; namaza aykırı bir şey yani göğsünü kıbleden çevirme, konuşma, gülme, yeme,içme vb.haller olmamışsa, hemen sehiv secdeleri yapılır. Yok eğer namaza aykırı ( münafi ) bir şey yapılmışsa veya vakit kalmıyorsa ( örnek; sabah namazında sehiv secdesi yapacak olsa güneş doğacaksa ) sehiv secdelerini terk eder.Namazın iadesi gerekmez.
Soru: Galericiyim, zekatımı nasıl vermeliyim?
Cevap:Kaç tane ticari aracımız varsa, piyasa değeri ne kadarsa, borçlarımızı çıktıktan ve bir kameri yıl (354 gün) üzerinden geçtikten sonra zekatını vermemiz farzdır.
Araba, traktör, otobüs vb. ticari olanları zekata tabidir. Ama galericinin özel arabası, eşinin arabası, çiftçinin traktörü vs. bunlar ticari olmadığı için zekata da dahil olmazlar.
Bir şahsın 3-5 vs. taksi veya otobüsü var. Yolcu taşıyıcısıdır. Kazancından zekat verir. Yolcu taşıyan araçların kendileri değil kazançları nisaba (80.18 gr. altın kıymetine) ulaşırsa, üzerinden bir yıl geçince zekat vermek farz olur.
Soru:Ötanazi yaptırmak dinimizde caiz midir?
Cevap:İntihar dinimizde kesinlikle haramdır. Ölümcül bir hastalıktan veya acı ve ızdıraptan dolayı kişinin kendi dünya hayatına son verilmesini talep etmesi caiz değildir.Bu bir intihardır. İntihar büyük günahlardandır. Bu talebi yerine getiren kimse katil olur. Allah Teala kendi verdiği can emanetini yine dilediğinde kendisi alır. Dinimize göre ölüm hariç bütün hastalıkların şifası vardır. Ağrılara sabredersek günahlarımıza keffaret olur.Bundan dolayı ötanazi kesinlikle caiz değildir.