Soru:Akşam namazının vaktinin girmesine beş dakika kala ikindi namazı kılınır mı yoksa kazaya mı bırakılır?
Cevap:Evet, kılınır. O günkü ikindi namazını zarurete binaen (keyfi değil) kerahat vakti girmiş olsa bile kılmak caizdir. Hatta bu durumda ikindinin farzının ikinci rekatındayken akşam namazının vakti girse (ezan okunsa) de namaza devam edilir ve bu namaz eda olur, kaza olmaz. Üç kerahat vaktinde, kılınmamış namazların kazası kılınmaz.
Soru:Camiye girdiğimde imam farzı kıldırmaya başlamıştı, dolayısıyla sünneti kılmadan imama uydum. Ne yapmam gerekir?
Cevap: Hemen imama uyulur ve farz namaz tamamlanır. Sonrasında;
-Sabah namazı ise farz bittikten sonra kılınamamış olan sünnet kılınmaz (Eğer sabah namazını zaruretten kılamaz isek o gün öğlene kadar sünnetiyle, öğleden sonraya kalırsa sadece farzı kaza ederiz),
-Öğle namazı ise önce ilk sünneti kaza edilir sonra son sünneti eda edilir,
-Cuma’nın ilk sünneti de kılınamamışsa farzın peşine kaza edilir,
-İkindi namazı ise kılınmamış olan sünnet kılınmaz,
– Yatsı namazı ise eğer isterse önce ilk sünneti kaza eder sonra son sünnet ve vitir namazı eda eder.
Başlanan nafile oruç bozulursa kazası gerektiği gibi başlanmış olan nafile namazlar da terk edilir ise kazası gereklidir
Soru:Nişanlı kimseler nikahlı gibi davranabilirler mi?
Cevap:Hayır, nikahlı gibi hareket edemezler. Nişan evlenmeye karar vermiş iki kişinin sözleşmesidir. Nikahlı kimseler için caiz olan bir durum nişanlı için caiz olmaz. Nişanlılar, nikah akdi ile ancak birbirlerine helal olurlar. Nikah akdi olmayınca şahıslar birbirlerine yabancıdırlar. Nice nişanlılar nişanı bozmuş, mağduriyetler yaşanmıştır. Bunlar hayatın gerçekleridir.
Dini nikah evliliğin bütün sorumluluğunu eşler üzerine yükler ve mesul tutar. Olumsuz bir durumda, erkek boşamadığında kızımız bir başkasıyla evlenemez. Biz resmi nikah kıyılmadan dini nikahı tavsiye etmiyoruz. Bu konuda ebeveynler de mesuldür.
Bundan dolayı nişanlılar konunun ciddiyetini bilmeli ve İslamın yasakladığı şeyleri yapmamalıdırlar.
Soru: Geçmişte kılamadığım farz ve vacib namazlarımı kaza etmek istiyorum. Nafile Namazları ,Sünnet Namazları terk edebilir miyim?
Cevap: Namaz ya unutarak veya uyuyarak kılınmaz. Ve bu namazın kazası lazım gelir. Tembellikten kılınamayan namazlar da bunlara kıyasen kaza edilir.
Sünnet Namazların kazası olmaz. Ama başlanıp bozulan sünnetlerin de kazası farz ve vacib namazlarınki gibi kaza edilir. Sabah Namazı kılınamamışsa,o günün öğlen namazından önce kaza edilecekse(kerahat vakti dışında) sünneti de kaza edilir. Nafile Namazlar 3 kısma ayrılır:
1-Mukayyed Nafileler;farzlara bağlı olup,önünde ve sonunda kılınan müekked ve gayr i müekked sünnetlerdir,(kaza için terk edilmez)
2-Muvakkat Nafileler;vakitlidirler. Kuşluk Namazı,Teheccüd Namazı vb. (Kaza için terk edilmez)
3-Mutlak Nafileler;kadir gecesi 10 rekat veya 20 rekat namaz kılmak gibi. (Kazası olan kazasını kılsın.Yani kazalarına öncelik tanımalıdır.)
Sonuç:ilk iki maddede kazalar için nafileler terk edilmemelidir.Üçüncü maddeyi ise kazası olan kazayı tercih etmelidir.
Soru:Boy abdesti alma esnasında bedenden kan aksa ve devam etse boy abdesti geçerli olur mu?
Cevap: Evet. Boy abdesti (gusül) geçerlidir. Fakat bu abdestle namaz kılınmaz.
Yani gusül abdesti alıyorken bedenden kan vb. akıntı devamlı gelse veya o esnada abdest bozan bir durum olsa dahi, insan cünüplükten, ay halinden veya lohusalıktan kurtulmuş olur. Namaz abdesti bozulur fakat gusül abdesti bozulmaz. Örnek; burun kanaması devam eden veya ay hali günü bitmiş fakat akıntı devam eden kimse (ki bir namaz vakti akıntı devam ederse bu kimse “sahib-i özür “ ismini alır. Ve her vakit için abdest alması gerekir. ) Boy abdestini, akıntı devam ettiği halde alır ve geçerlidir. Ama namaz kılmak veya ibadetler yapmak için yeniden abdest alması gerekir.
Alimlerimiz “guslü bozan her şey abdesti bozar ama abdesti bozan her şey guslü bozmaz” demişlerdir.
Soru : Namaz kılarken yanlışlıkla Fatiha Suresini okumadan Fil Suresine başlamıştım ki hemen yanlış yaptığımı anladım. Ama bu durumda ne yapacağımı bilemedim. Namazımı nasıl tamamlamam gerekir?
Cevap : Namaz kılıyorken Fatiha’dan önce yanılarak (sehven) her hangi bir sure veya ayetten okunacak olursa hemen dönüp Fatiha Suresi okunur, sonra da sure veya ayet okunur ve rükuya gidilir. Namaz sonunda vacip geciktirildiği (tehir edildiği) için sehiv secdesi gerekir, vaciptir. Çünkü burada Fatiha’dan önce okunacak olan sure veya ayetin miktarı önemli değildir. Bir kaç harf bile Fatiha okunmadan okunmuş olsa sehiv secdesi gerekir.
Ayrıca, bu sıralama rükuda hatırlansa hemen kıyama kalkılır. Önce Fatiha sonra zamm-i sure okunur ve sonra yeniden rüku yapılıp namaza devam edilir. Namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.